Radni miejscy i wojewódzcy zapowiadają działania na rzecz integracji Łódzkiego Roweru Publicznego i systemu Rowerowe Łódzkie, działającego w 10 gminach aglomeracji. Choć oba systemy mają kilkuletnią historię, a od tego roku operatorem obydwu jest (ponownie) Nextbike, rowerów wypożyczonych w stacjach jednego z nich wciąż nie można oddawać w punktach zwrotu drugiego.
Uruchomiony w 2019 r.
system „Rowerowe Łódzkie” miał w założeniu ułatwiać dojazd do stacji i przystanków kolejowych w 10 gminach (Koluszki, Kutno, Łask, Łowicz, Pabianice, Sieradz, Skierniewice, Zduńska Wola, Zgierz i w stolicy regionu). Impulsem do jego powstania był sukces odniesiony przez pierwszą edycję Łódzkiego Roweru Publicznego, działającego (wyłącznie w granicach Łodzi)
od roku 2016.
Ponieważ w 2019 r. operatorem obydwu systemów był Nextbike, naturalne stały się pytania o ich integrację tak by rowery wypożyczone w stacji jednego z nich można było zwracać w drugim. Niestety, okazało się to wówczas niemożliwe z uwagi na różnice techniczne: Łódzki Rower Publiczny był w swojej pierwszej edycji systemem generacji III (z klasycznymi stacjami i elektrozamkami), a rower wojewódzki – generacji IV (z możliwością wypożyczania wyłącznie w oparciu o aplikację mobilną). W kolejnych latach, gdy Łódź zmieniła operatora swojego systemu na Homeport, stało się to
dodatkowym utrudnieniem dla potencjalnej integracji.
Od wiosny bieżącego roku system ŁRP (tym razem IV generacji)
znów prowadzi Nextbike. Prawie równocześnie zmieniła się konfiguracja polityczna: w tegorocznych wyborach samorządowych większość w Sejmiku Województwa Łódzkiego zdobyła koalicja z udziałem PO, która na szczeblu miejskim tworzy zaplecze władz Łodzi. Ponadto w obu systemach dobiega końca trwałość projektów (w przypadku Rowerowego Łódzkiego wynikająca z pozyskania dofinansowania unijnego). Powstała więc koniunktura odpowiednia do rozmów o zintegrowaniu obu systemów.
Komisja Rozwoju Regionalnego Gospodarki i Bezpieczeństwa Województwa Łódzkiego oraz Komisja Transportu i Ruchu Drogowego Rady Miejskiej w Łodzi odbyły w tej sprawie pierwsze wspólne posiedzenie. Dyskutowano na nim też o innych perspektywach rozwoju rowerowego transportu współdzielonego w Łodzi i w Łódzkiem. – Jesteśmy na dobrej drodze, żeby te dwa systemy być może w przyszłości zintegrować, ale oczywiście zależy to od decyzji władz województwa i miasta – stwierdziła po spotkaniu przewodnicząca Komisji Rozwoju Regionalnego Gospodarki i Bezpieczeństwa w Sejmiku Województwa Łódzkiego Hanna Gill-Piątek. – W integracji obu systemów jest duży potencjał. Wprowadzając do systemu rowery elektryczne i integrując go z przewoźnikiem kolejowym, jakim jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna, można osiągać znakomite wyniki, jeśli chodzi o liczbę wypożyczeń – ocenił przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi Bartosz Domaszewicz.